Lekker plannen geeft houvast zo in het begin van een kaal jaar. Waar wil ik heen? Wat moet je niet vergeten? Wat ga je doen? Met een goede planning bereik je meer resultaat. Financiële doelen staan hoog op alle prioriteitenlijstjes. Hoe die te bereiken?
De boodschap bij de Business Bootcamp in Nieuwegein afgelopen weekend was: ontwikkel ongewone oplossingen voor echte problemen van je klanten. Benoem jouw unieke bijdrage voor de samenleving, ga ervoor. Samen met 1500 andere zelfstandigen kwam ik gisteren vol energie en inspiratie thuis van een lang weekend leren ondernemen. Heerlijk, het ultieme doel van waarde creëren staat weer voorop! Dat blijkt zelfs binnen een redelijke termijn van 1 tot 2 jaar genoeg geld te kunnen opleveren om niet meer te hoeven werken voor geld. Ik heb me gelijk ingeschreven voor de Implementation Day over een maand. Ik heb een buddy gevonden als sparring partner. Mijn nieuwe visie: Gezonder groei creëren door mensen te helpen hun taken op de best mogelijke manier te doen.
Tip: Hoe kom jij dan toe aan echt belangrijke zaken? Door er tijd voor in te plannen! Neem je voor om je niet meer te laten leiden door al die vermoeiende urgenties tussendoor. De manager kan een plan gaan ontwikkelen voor de toekomst. De preventiemedewerker kan oorzaken van weerstand tegen Het Nieuwe Werken in kaart gaan brengen. De callcentermedewerker kan klanten gaan vragen naar de toegevoegde waarde van de service. Blok primetime in de agenda als ‘bezet’ of neem iets meer tijd voor het beter doen van het normale werk. Door werkdruk en stress in bedrijven hebben meer mensen moeite om toe te komen aan echt belangrijke taken. Des te belangrijker is het om die vicieuze cirkel te doorbreken. Ga (ook) doen waar je energie van krijgt!
Het verleden heb je, de toekomst moet je maken. Daaraan invulling geven lukt alleen als je goed in je vel zit. Voeg dus ook de belangrijke taak ‘zorgen voor jezelf’ toe aan jouw planning voor 2014. Gezonde groei levert meer resultaat – en dus geld – op.